• Programstof
  • Øksedal
  • Kalender
  • Mail
  • Medlemsservice
  • Presse
  • Korpsbutikken
  • INTERNnet
  • Kontakt
Danske
Søg
  • Førerstævne 2025
  • Om os
    • Historien
    • Organisationen
    • Samarbejde
    • Strategi
  • Bliv spejder
    • Hvorfor spejder?
    • Ny spejder?
    • Find os
  • Bliv frivillig
    • Frivillig hos os?
    • Find os
    • Mød en frivillig
  • Projekter
    • YEGO
    • JOTI/JOTA
    • Spejderhjælpen
  • Støt os
    • Støt økonomisk
    • Bliv samarbejdspartner
Du er her:  Hjem   /   Suppleringsvalg til korpsrådet

Suppleringsvalg til korpsrådet

Førerstævne | 13. August 2021
single-detail-img



Valg til Korpsrådet

Der er i år suppleringsvalg til Korpsrådet, hvor der skal vælges tre menige medlemmer blandt korpsets medlemmer, da vi sidste år ikke fik valgt et fuldtalligt Korpsråd samt et korpsrådsmedlem har valgt at trække sig for at fokusere på andre opgaver. Perioden er for 7 måneder, da der vil være ordinært valg til Korpsrådet ved Førerstævnet i 2022.

Om Korpsrådet

Korpsrådet er korpsets “bestyrelse” og styrer korpset som organisation mellem generalforsamlingerne (Førerstævnerne). Derfor er arbejdet i Korpsrådet af strategisk karakter, hvor der skal tænkes langsigtet og i rammer og strukturer for hele korpset og ikke kun i direkte udførende opgaver. I betragtning af korpsets størrelse vil der dog også løses opgaver i Korpsrådet, hvor man kan være direkte kontaktperson til udførende udvalg og projektgrupper. Ofte vil man også skulle ud at finde folk til at løse opgaver, som Førerstævnet eller Korpsrådet har besluttet. Ansvaret for det fælleskorpslige samarbejde ligger også i Korpsrådet ved at udpege kompetente repræsentanter til fællesråd og fælleskorpslige bestyrelser og arbejdsgrupper. 

Omfang af arbejdet i Korpsrådet

Som korpsrådsmedlem forventes det, at man deltager aktivt i Korpsrådsmøder (KR-møder), Førerstævne og Dialogdag. Dette er fordelt over egentlige KR-møder, møder på fællesudvalgsweekend med resten af korpsets udvalg, møde på Spejdernes årsmøder og Førerstævnet, forventet ca 5 mødeweekender om året plus Førerstævnet, samt yderligere et par Google-Meet-møder med Korpsrådet. Derudover er Korpsrådet organiseret i styregrupper efter ansvarsområder. Man vil være medlem af 1 eller 2 styregrupper afhængigt af hvad man ønsker og man er selv med til at bestemme mødefrekvensen her.

Et typisk KR-mødeår ser således ud:

  • Oktober: Fællesudvalgsweekend og KR-møde på Øksedal
  • November: KR-møde på Google Meet
  • Januar: Dialogdag
  • Januar/februar:  Fællesmøde med BiD og BBU og KR-møde
  • Marts: Spejdernes Årsmøde og KR-møde på Houens Odde
  • April/maj: Førerstævne
  • Maj: KR-møde og udvalgsweekend på Øksedal
  • Juni: KR-møde på Google Meet
  • August: Fysisk KR-møde
  • September: Spejdernes sensommermøde og KR-møde

Styregruppefordeling 

De 10 medlemmer af Korpsrådet er inddelt i styregrupper, alle med reference til Korpsrådet. Grupperne er sammensat efter medlemmernes mål og ønske for arbejdet i Korpsrådet. Der er 3-5 tilknyttet hver gruppe. Gruppen er samtidig kontakt til udvalg og/eller samarbejdspartnere. 

Formålet med strukturen: 

  • Kontinuitet (for den 2 årige valgperiode)
  • Fordele arbejdsbyrden i Korpsrådet og målrette indsatsen for det enkelte Korpsrådsmedlem
  • Bedre oplæg til Korpsrådsmøderne (emner til orientering, debat eller beslutninger)
  • Sikre der er en rød tråd igennem arbejdet 

De nuværende fire styregrupper: 

Forretningsudvalget – daglig drift imellem KR-møderne, økonomi, ledelse og kontakt til ØKU, IU og YEGO

PR – Tovholder for korpsets events; Førerstævne, dialogdag, fællesudvalgsweekend, kontakt til Centerlejrudvalget, KomIT og Joti  

Kredsudvikling – Tovholder for førertræning, programstof og andet kredsrelateret, kontakt til FTU

Har du spørgsmål til arbejdet i Korpsrådet er du altid velkommen til at kontakte et af medlemmerne, eller sende en mail til hele Korpsrådet på kr@dbs.dk.

Læs også

article Førerstævne | Korpsnyt | Nyheder | 28. April 2025

Kandidat til posten som Spejderchef

LÆS MERE
article Førerstævne | Korpsnyt | Nyheder | 28. April 2025

Skal jeres kreds invitere til Førerstævne 2026?

LÆS MERE
article Førerstævne | Nyheder | 28. April 2025

God tilslutning til 1. Holdet på førerstævnet

LÆS MERE
article Førerstævne | Korpsnyt | Nyheder | 30. januar 2025

Hvor skal vi hen på Førerstævne 2026?

LÆS MERE
danske

Information

E-mail: dbs@dbs.dk
Telefon: +45 98166250

Korpskontoret
Wagnersvej 33
2450 Kbhvn. SV

Information

  • Førerstævne 2025
  • Om os
  • Bliv spejder
  • Bliv frivillig
  • Kontakt
  • Øksedal

Projekter

  • YEGO
  • JOTI/JOTA
  • Find os

FØLG OS

  • facebook
  • instragram_icon
©2025 Danske Baptisters Spejderkorps | Design og udvikling af Memoo Webbureau - Hosted af Bo-we webbureau

Denne hjemmeside bruger cookies til at forbedre din oplevelse. Klik ok, hvis du acceptere dette? Helt okNej tak Læs mere
Cookiepolitik

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Altid aktiveret
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
GEM & ACCEPTÈR