• Programstof
  • Øksedal
  • Kalender
  • Mail
  • Medlemsservice
  • Presse
  • Korpsbutikken
  • INTERNnet
  • Kontakt
Danske
Søg
  • Om os
    • Historien
    • Organisationen
    • Samarbejde
    • Strategi
  • Bliv spejder
    • Hvorfor spejder?
    • Ny spejder?
    • Find os
  • Bliv frivillig
    • Frivillig hos os?
    • Find os
    • Mød en frivillig
  • Projekter
    • YEGO
    • JOTI/JOTA
    • Spejderhjælpen
  • Støt os
    • Støt økonomisk
    • Bliv samarbejdspartner
Du er her:  Hjem   /   Valg til korpsråd

Valg til korpsråd

Arkiv | Førerstævne | 28. maj 2020
single-detail-img



Der er i år valg til Korpsrådet, hvor der både skal vælges en spejderchef og en vicespejderchef, en korpskasserer og syv menige medlemmer blandt korpsets medlemmer. Som noget nyt i år skal der ikke vælges en korpsrådsformand direkte, da denne nu vælges blandt Korpsrådets midte efter valget.

Korpsrådet

Korpsrådet er korpsets “bestyrelse” og styrer korpset som organisation mellem generalforsamlingerne (Førerstævnerne). Derfor er arbejdet i Korpsrådet af strategisk karakter, hvor der skal tænkes langsigtet og i rammer og strukturer for hele korpset og ikke kun i direkte udførende opgaver. I betragtning af korpsets størrelse vil der dog også løses opgaver i Korpsrådet, hvor man kan være direkte kontaktperson til udførende udvalg og projektgrupper. Ofte vil man også skulle ud at finde folk til at løse opgaver, som Førerstævnet eller Korpsrådet har besluttet. Ansvaret for det fælleskorpslige samarbejde ligger også i Korpsrådet ved at udpege kompetente repræsentanter til fællesråd og fælleskorpslige bestyrelser og arbejdsgrupper. 

Omfang af arbejdet i Korpsrådet

Som korpsrådsmedlem forventes det, at man deltager aktivt i Korpsrådsmøder (KR-møder), Førerstævne og Dialogdag. Dette er fordelt over egentlige KR-møder, møder på fællesudvalgsweekend med resten af korpsets udvalg, møde på Spejdernes årsmøder og Førerstævnet, forventet ca 5 mødeweekender om året plus Førerstævnet, samt yderligere et par Google-Meet-møder med Korpsrådet. Derudover er Korpsrådet organiseret i styregrupper efter ansvarsområder. Man vil være medlem af 1 eller 2 styregrupper afhængigt af hvad man ønsker og man er selv med til at bestemme mødefrekvensen her.

Et typisk KR-mødeår ser således ud:

  • Maj: KR-møde og udvalgsweekend på Øksedal
  • Juni: KR-møde på Google Meet
  • September: Spejdernes sensommermøde og KR-møde på Houens Odde
  • Oktober: Fællesudvalgsweekend og KR-møde på Øksedal
  • November: KR-møde på Google Meet
  • Januar: Dialogdag
  • Januar/februar:  Fællesmøde med BiD og BBU og KR-møde
  • Marts: Spejdernes Årsmøde og KR-møde på Houens Odde
  • April/maj: Førerstævne

Styregruppefordeling 

De 10 medlemmer af Korpsrådet er inddelt i styregrupper, alle med reference til Korpsrådet. Grupperne er sammensat efter medlemmernes mål og ønske for arbejdet i Korpsrådet. Der er 3-5 tilknyttet hver gruppe. Gruppen er samtidig kontakt til udvalg og/eller samarbejdspartnere. 

Formålet med strukturen: 

  • kontinuitet (for den 2 årige valgperiode)
  • fordele arbejdsbyrden i Korpsrådet og målrette indsatsen for det enkelte Korpsrådsmedlem
  • bedre oplæg til Korpsrådsmøderne (emner til orientering, debat, beslutninger)
  • sikre der er en rød tråd igennem arbejdet 

De nuværende fem styregrupper: 

Forretningsudvalget – daglig drift og ledelse

Partnerskab – Kontakt til eksterne relationer og YEGO

Engagement– Førerstævne, Dialogdag og andre events, kontakt til FTU og Joti  

Økonomi – Regnskab, budget, statistik, medlemsregistrering samt kontakt til Øksedal udvalget. 

Strategi – Udvikling af korpset samt kontakt til KomIT. 

Har du spørgsmål til arbejdet i Korpsrådet er du altid velkommen til at kontakte et af medlemmerne, eller sende en mail til hele Korpsrådet på kr@dbs.dk.

Læs også

article Førerstævne | Korpsnyt | Nyheder | 27. April 2023

Indblik i førerstævnet 2023

LÆS MERE
article Førerstævne | Korpsnyt | Nyheder | 16. December 2022

Indkaldelse til Førerstævne 2023

LÆS MERE
article Førerstævne | Nyheder | 1. maj 2022

Sammen igen: Førerstævne 2022

LÆS MERE
article Førerstævne | 2. April 2022

Indkomne forslag 2022

LÆS MERE
danske

Information

E-mail: dbs@dbs.dk
Telefon: +45 98166250

Korpskontoret
Wagnersvej 33
2450 Kbhvn. SV

Information

  • Om os
  • Bliv spejder
  • Bliv frivillig
  • Kontakt
  • Øksedal

Projekter

  • YEGO
  • JOTI/JOTA
  • Find os

FØLG OS

  • facebook
  • instragram_icon
©2023 Danske Baptisters Spejderkorps | Design og udvikling af Memoo Webbureau - Hosted af Bo-we webbureau

Denne hjemmeside bruger cookies til at forbedre din oplevelse. Klik ok, hvis du acceptere dette? Helt ok Læs mere
Cookiepolitik

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Altid aktiveret
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
GEM & ACCEPTÈR