• Programstof
  • Øksedal
  • Kalender
  • Mail
  • Medlemsservice
  • Presse
  • Korpsbutikken
  • INTERNnet
  • Kontakt
Danske
Søg
  • Førerstævne 2025
  • Om os
    • Historien
    • Organisationen
    • Samarbejde
    • Strategi
  • Bliv spejder
    • Hvorfor spejder?
    • Ny spejder?
    • Find os
  • Bliv frivillig
    • Frivillig hos os?
    • Find os
    • Mød en frivillig
  • Projekter
    • YEGO
    • JOTI/JOTA
    • Spejderhjælpen
  • Støt os
    • Støt økonomisk
    • Bliv samarbejdspartner
Du er her:  Hjem   /   Indkomne forslag 2022

Indkomne forslag 2022

Førerstævne | 2. April 2022
single-detail-img



Forslag 1 – Nyt kredsledelseskoncept 

Stiller: Korpsrådet 

Korpsrådet indstiller at: 

• Korpsrådet udarbejder et kredsledelseskoncept med et delt ledelsesteam (figur 1), til implementering i kredsene. 

• Korpsrådet igangsætter initiativer, der skal understøtte implementering og uddannelse af kredsledere i de forskellige roller i ledelsesteamet over de næste to år. 

Motivation: 

Med forslaget ønsker Korpsrådet at anerkende og afhjælpe den omfattende rolle, det er at være Kredsfører. Rollen inkluderer ofte alt fra medlemskommunikation, sikring af juridiske krav, økonomistyring til lederkoordinering og meget mere. Vi mener, at en fordeling af opgaverne er helt essentiel – af flere årsager. 

Først og fremmest er det vigtigt for at tage hånd om de frivillige i korpset og for at skabe de bedste forudsætninger for, at en af de tungeste ledelsesposter i kredsregi kan besættes. Vi går en verden i møde, hvor det bliver sværere at rekruttere frivillige, både fordi vi alle har mere travlt, og fordi der i højere grad bliver stillet krav til, at opgaverne skal være spændende og udviklende for den enkelte. Med en opdeling af rollen bliver det nemmere at finde enkelte, der brænder for hvert enkelt specifikke område. Vi tror på, at det giver mere energi, og i sidste ende giver bedre spejderarbejde. 

For det andet så tror vi på, at modellen kan være med til at fokusere de enkelte områder, som oftest forstås i en ledelsesopgave, hhv. udvikling, administrativ ledelse og frivillig ledelse. Alle tre elementer er vigtige, men alle tre elementer kræver også hvert sit fokus. Ved en opdeling og derigennem flere ressourcer skaber vi en struktur, der i højere grad understøtter vigtigheden af alle elementer i ledelsesopgaven. 

Slutteligt ønsker vi med modellen at præsentere en struktur, der kan danne grobund for fremtidens kredse. Frivilliges krav til både opgaver og trivsel bliver mere omstændige, og for at vi kan bibeholde kvaliteten af spejderarbejdet, bliver vi nødt til at skabe de bedste forudsætninger for vores frivillige. Ved at gøre kredsledelsesopgaven mere fleksibel kan vi sikre et bæredygtigt spejderkorps – fordi vi skaber bedre rammer for dem, der driver det: de frivillige.

 

Forslag 2 – Ordinært valg igen i 2023

Stiller: Korpsrådet 

Korpsrådet indstiller, at der afholdes ordinært valg igen i 2023, hvor alle poster til Korpsrådet er på valg. 

Motivation: 

Korpsrådet kan se, at der er behov for at arbejde med vedtægtsændringer for korpsets ledelse. Derfor vil det næste år blive brugt på samtaler med kredsene og udvalgene, om hvordan korpsets organisation skal se ud i fremtiden, som så skal udmunde i konkrete vedtægtsændringer til Førerstævnet 2023. 

Årsagen bag dette er, at det er Korpsrådets erfaring, at det er vanskeligt at rekruttere medlemmer til Korpsrådet. Der er flere måder, man kan tænke at organisere korpsets ledelse på for at gøre barrieren lavere for at indtræde i ledelsen. Man kan se på antallet af medlemmer af Korpsrådet, men det kan også gøres ved at se på de ledende posters sammensætning eller valgperiode. Et perspektiv her kunne være, om der skal være spejderchefer, eller det er bedre, at Korpsrådet konstituerer en formand eller forpersoner ud fra deres midte. 

Med dette ønsker Korpsrådet at starte en samtale med alle medlemmer om at finde løsninger, der kan sikre, at der er en fungerende bestyrelse for korpset. Der har indtil flere gange været perioder, hvor Korpsrådet ikke har været fuldtalligt besat. Det gør, at vores organisation ikke kan få udnyttet det fulde potentiale og i værste fald ikke kan fortsætte som organisation, hvis der ikke stiller nok kandidater op. 

Hvis forslaget vedtages, så vil alle, der bliver valgt på Førerstævnet i 2022, have mulighed for at blive genvalgt på Førerstævnet i 2023, på trods af at valgperioden er på to år iflg. vedtægterne.

Læs også

article Førerstævne | Korpsnyt | Nyheder | 28. April 2025

Kandidat til posten som Spejderchef

LÆS MERE
article Førerstævne | Korpsnyt | Nyheder | 28. April 2025

Skal jeres kreds invitere til Førerstævne 2026?

LÆS MERE
article Førerstævne | Nyheder | 28. April 2025

God tilslutning til 1. Holdet på førerstævnet

LÆS MERE
article Førerstævne | Korpsnyt | Nyheder | 30. januar 2025

Hvor skal vi hen på Førerstævne 2026?

LÆS MERE
danske

Information

E-mail: dbs@dbs.dk
Telefon: +45 98166250

Korpskontoret
Wagnersvej 33
2450 Kbhvn. SV

Information

  • Førerstævne 2025
  • Om os
  • Bliv spejder
  • Bliv frivillig
  • Kontakt
  • Øksedal

Projekter

  • YEGO
  • JOTI/JOTA
  • Find os

FØLG OS

  • facebook
  • instragram_icon
©2025 Danske Baptisters Spejderkorps | Design og udvikling af Memoo Webbureau - Hosted af Bo-we webbureau

Denne hjemmeside bruger cookies til at forbedre din oplevelse. Klik ok, hvis du acceptere dette? Helt okNej tak Læs mere
Cookiepolitik

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Altid aktiveret
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
GEM & ACCEPTÈR