• Programstof
  • Øksedal
  • Kalender
  • Mail
  • Medlemsservice
  • Presse
  • Korpsbutikken
  • INTERNnet
  • Kontakt
Danske
Søg
  • Førerstævne 2025
  • Om os
    • Historien
    • Organisationen
    • Samarbejde
    • Strategi
  • Bliv spejder
    • Hvorfor spejder?
    • Ny spejder?
    • Find os
  • Bliv frivillig
    • Frivillig hos os?
    • Find os
    • Mød en frivillig
  • Projekter
    • YEGO
    • JOTI/JOTA
    • Spejderhjælpen
  • Støt os
    • Støt økonomisk
    • Bliv samarbejdspartner
Du er her:  Hjem   /   Førerstævne liveblog

Førerstævne liveblog

Førerstævne | Nyheder | 8. April 2024



  • Søndag kl. 11.35
    Spejdercheferne ringer Førerstævnet af og vi ses igen til næste år.
  • Søndag kl. 11.30
    Spejdercheferne takker dirigenter, referenter og stemmeudvalg.
    De takker for førerstævnet, og for en god debat.
    Tak til alle som har givet en hånd med for at få førerstævnet til at lykkedes.
  • Søndag kl. 11.28
    Dirigenterne takker af for denne gang.
  • Stemningsbilleder
  • Søndag kl. 11.03
    Vi er kommet til eventuelt-punktet. Blandt andet blev følgende sagt:
    – Der bliver sagt tak for den gode stemning og uddelt fredspiber
    – Der bliver sagt stor tak til dem der har arbejdet med spor 2
    – Der blev reklameret for Moot i 2025
    – Der blev reklameret for Spejdernes Lejr 2026
    – Der blev indsamlet ca. 6.000 kr. til Førerstævneindsamlingen
    – Der blev reklameret for FTUs ledelseskursus den 10.-12. maj.
    – Der blev gjort reklame for Tenna og Helenes fællesskab 7. maj
    – Der blev reklameret for Centerlejr 2024.
  • Søndag kl. 10.54
    Vi behandler punktet om Førerstævnet 2025, som korpsrådet indstiller det afholdelse i Tølløse 3.-4. maj 2025.
    Nordjyllands Division inviterer også til Førerstævne 2025 i samme weekend.
    Invitationen fra Nordjyllands division blev vedtaget af Førerstævnet.
  • Søndag kl. 10.51
    Vi takker det afgående korpsråd for deres arbejde.
  • Søndag kl. 10.50
    Følgende blev valgt til korpsrådet:
    – Amalie Søegaard (Herlevspejderne) blev valgt som spejderchef
    – Johnny Worum (Aarhus Kreds) blev valgt som vicespejderchef
    – Andreas Højmark Søndergaard (Aarhus Kreds) blev valgt som kasserer
    – Jakob Lyngs (Holbæk-Regstrupspejderne) blev valgt som menigt medlem
    – Tue Sandbæk (Hollufgaardspejderne) blev valgt som menigt medlem
    – Ole Broholm Andersen (Østervrå) blev valgt som menigt medlem
    – Rasmus Broholm Andersen (Herlevspejderne) blev valgt som menigt medlem
    Stort tillykke med valget.
  • Søndag kl. 10.34
    Vi går i gang med valg til korpsrådet.
    Vi er 82 stemmeberettigede til stede.
  • Søndag kl. 10.13
    Johnny fremlægger budget for 2025.
    Budgettet har et resultat med et overskud på 10.000 kr.
    Der er stillet et ændringsforslag (ÆF1) om at fjerne DUF-tilskuddet fra budgettet.
    ÆF1 er ikke vedtaget.
    Budgettet for 2025 uden ændringsforslaget er vedtaget.
  • Søndag kl. 10.00
    Pause i 5-10 min.
  • Stemningsbilleder
  • Søndag kl. 9.40
    Johnny fremlægger korrigeret budget for 2024
    Sidste år vedtog vi budget med underskud på ca. 300.000 kr.
    I de korrigerede er der afsat yderligere 150.000 kr. til korpsaktiviteter.
    Resultatet i det korrigerede er et yderligere underskud på 26.000 kr. + det som kontingentnedsættelsen for familiespejd har af indflydelse på budgettet.
    Budgettet blev godkendt.
  • Søndag kl. 9.06
    Johnny fremlægger korpsets indstilling om korpskontingent, som er det samme som vi plejer = 250 kr.
    Der kom fire ændringsforslag (ÆF)
    ÆF1: Kontingentet nedsættes til 75 kr. Forslaget ikke vedtaget
    ÆF2: Kontingent for familiespejd nedsættes til 75 kr. Forslaget er vedtaget.
    ÆF3: Kontingent for familiespejd nedsættes til 100 kr. Forslaget bortfalder.
    ÆF4: Kontingent for støttemedlemmer nedsættes til 75 kr. Forslaget ikke vedtaget.
  • Søndag kl. 9.03
    Johnny Worum fremlægger regnskabet for 2023.
    – 1,90 mio i indtægter
    – 1,54 mio. i udgifter
    Resultat = overskud på ca. 360.000 kr.
    Regnskabet blev godkendt.
  • Søndag kl. 9.00
    Vi genoptager forretningsmødet med regnskab, budget, valg, næste førerstævne og evt. inden vi skal spise frokost kl. 12.00.
  • Søndag kl. 8.30
    Anne-Marie Højbak Winther holdte andagt.
  • Lørdag kl. 18.25
    Dagen er slut, vi skal have aftensmad og mødes 19.45 for at spille lasergames. Tak for i dag. Vi genoptager igen i morgen kl. 8.30.
  • Lørdag kl. 18.21
    Optællingen af stemmerne til forslag F1 er slut. Resultatet blev 70 for, 10 imod, 9 blanke og 2 ugyldige. Forslaget er vedtaget.
  • Lørdag kl. 18.16
    Dorte Mølvig fra KFUM-Spejderne giver en hilsen mens stemmerne bliver talt.
  • Lørdag kl. 18.15
    Alle stemmesedler er samlet ind og stemmetællerne går ud og tæller.
  • Lørdag kl. 18.12
    Efter en pause genoptager vi afstemningerne. Stemmesedler til F1 bliver uddelt.
  • Lørdag kl. 17.57
    Optællingen af stemmerne til forslag F2 er slut. Resultatet blev 45 for, 45 imod og én blank. Forslaget er ikke vedtaget.
    Vi går videre til afstemningen for forslag F1.
  • Lørdag kl. 17.49
    Vibeke Dalsgaard fra Baptistkirken giver en hilsen.
  • Lørdag kl. 17.43
    Lars Kildelund fra Landsgildet giver en hilsen.
  • Lørdag kl. 17.42
    Stemmesedlerne samles ind og stemmetællerne går ud og tæller. Der er 91 stemmeberettigede i alt – så der skal 46 stemmer til et flertal. Mens der bliver talt, så er der hilsner fra gæsterne.
  • Lørdag kl. 17.38
    Vi skrider til afstemning og stemmer om F2 først.
  • Lørdag kl. 17.30
    Vi tager 10 min. debat mere.
  • Lørdag kl. 17.20
    Debatten er lukket og der er pause til 17.30, hvor afstemningen skal foregå.
  • Lørdag kl. 16.20
    Debatten er sat i gang (vi kommer ikke til at live blogge hvad alle siger, men vi lover at live blogge resultatet af afstemningerne).
  • Lørdag kl. 16.12
    Nu er vi kommet til punktet om indkomne forslag.
    Johnny Worum motiverer forslag 1 (F1).
    David Måge motiverer forslag 2 (F2).
    Forslag 3 (F3) og forslag 4 (F4) blive bibeholdt trukket tilbage, og det skal der ikke stemmes om.
    Når vi skal stemme, så stemmer vi om F2 først, da det er det mest vidtgående.
  • Lørdag kl. 16.05
    Følgende modtager årsstjerner:
    – Rasmus Broholm Andersen, Herlev – 25 år
    – Nille Algot Fehrman, Herlev – 25 år
    – Astrid Melkær Andersen, Aalborg – 25 år
    – Kristian Christensen, Skee – 25 år
    – Torben Ege Jensen, Korpsgruppen – 25 år
    – Anne Hviid Lunde, Østervrå – 25 år
    – Mette Agerdal, Østervrå – 25 år
    – Andreas Højmark Søndergaard, Aarhus – 25 år
    – Allan Juul Boeriis, Herlev – 50 år
    – Ole Broholm Andersen, Østevrå – 50 år
    – Lars Kildelund, 1. Odense – 50 år
    Alle får et spejderklap
  • Lørdag kl. 16.00
    Vi går i gang igen efter workshops og kaffepause.
    Vi starter med uddeling af dolke og årsstjerner.
    For at få en indgraveret dolk, så skal man have taget diamantmærket.
    Fire spejdere fra Holbæk-Regstrupspejderne skal modtage dolken.
    – Shanna Langtoft
    – Mia Kringelhede
    – Hans-Jakob Thomassen
    – Christian Hansen
    De får et spejderklap.
  • Lørdag kl. 15.30
    Kaffepausen går i gang. Vi genoptager dialogen kl. 16.00.
    Efter pausen skal vi uddele årsstjerner og stemme om forslagene.
  • Lørdag kl. 13.30
    Workshops går i gang: én runde kl. 13.30-14.30 og en runde kl. 14.30-15.30, hvorefter der er kaffepause
  • Stemningsbilleder fra formiddagen
  • Lørdag kl. 11.56
    Vi går til frokost
  • Lørdag kl. 11.50
    Peter Schmidt forklarer at vi skal dele os op i kredsene til workshops, som starter efter frokost kl. 13.30 og varer indtil kl. 15.30, da vi er en halv time foran programmet.
  • Lørdag kl. 11.35
    Nu bliver korpsrådskandidaterne præsenteret
    – Amalie Søegaard (Herlevspejderne) stiller op som spejderchef til spor 1 og menigt medlem til spor 2
    – Johnny Worum (Aarhus Kreds) stiller op som vicespejderchef til spor 1
    – Andreas Højmark Søndergaard (Aarhus Kreds) stiller op som kasserer til spor 1
    – Jakob Lyngs (Holbæk-Regstrupspejderne) stiller op som korpsrådsformand spor 1 og kasserer til spor 2
    – Tue Sandbæk (Hollufgaardspejderne) stiller op som menigt medlem til spor 1
    – Ole Broholm Andersen (Østervrå) stiller op som menigt medlem til spor 1
    – Rasmus Broholm Andersen (Herlevspejderne) stiller op  som menigt til spor 1
    – Jakob Kjærside (Københavns Kreds) stiller op som spejderchef til spor 2
    – Tenna Arpe (Skee) stiller op som vicespejderchef til spor 2
    – Helene Gammelmark Pedersen (Københavns Kreds) stiller op som menigt medlem til spor 2
    – Søren Berg Pedersen (Vrå) stiller op som menigt medlem til spor 2
    – Chris Højris Geertsen (Vrå) stiller op som menigt medlem til spor 2
    – Maiken Gammelmark Pedersen (Københavns Kreds) stiller op som menigt medlem til spor 2
    – Mette Birch Worm (Vrå) stiller op som menigt medlem af spor 2
  • Lørdag kl. 11.30
    Vi starter igen med at synge nr. 120 i spejdersangbogen
  • Lørdag kl. 11.15
    Pause – tilbage kl. 11.25
  • Lørdag kl. 11.00
    Præsentation af workshops, som vi skal igennem efter frokostpausen.
    Johnny præsenterer workshop 1 om F1.
    David præsenterer workshop 2 om F2.
    Korpsrådet vender tilbage med en struktur for workshops.

    Foto: Jacob Pihl

  • Lørdag kl. 10.50
    Forslagene skal motiveres.
    F1: Johnny Worum motiverer forslag 1 (F1) “Bæredygtigt korps” (spor 1), som er en bevarelse af korpset, men på en anerledes måde for at få et nyt resultat.
    F2: David Måge motiverer forslag 2 (F2) “Sammenlægning af DBS og KFUM-Spejderne” (spor 2), hvor DBS ophører som et selvstændigt korps og bliver lagt ind under KFUM som en division.
    F3: Forslag 3 (F3) “Opløsning af DBS” har korpsrådet valgt at trække, og det kommer ikke til afstemning.
    F4: Forslag 4 (F4) identisk med F2 vælger Nordjyllands Division at trække, hvis Korpsrådet vælger at beholde F2, som det ser ud nu: ND vil bare være sikker på at det kommer til afstemning. Søren Agerdal motiverer og forklarer.
  • Lørdag kl. 10.43
    Spejderchefen aflægger årets beretning.

    Foto: Jacob Pihl

  • Lørdag kl. 10.30
    Forretningsmødet starter.
    Inge Burmeister gennemgår konstitueringen.
    Korpsrådet indstiller Niels Dam (Lyngby) og Søren Bøgh Vidmar (Aalborgspejderne) som dirigenter. De blev godkendt.

    Foto: Jacob Pihl

    Dirigenterne indstiller Birgitte Bøje (korpskontoret) og Annette Nilsson (Herlevspejderne) som referenter, og de blev godkendt.
    Christian Hansen (Holbæk- og Regstrupspejderne), Jimmy Singerholm (Holbæk- og Regstrupspejderne) og Lone Bundgaard (Østhimmerland) blev valgt til stemmeudvalg, sammen med korpskasserer Johnny Worum.
    Der er 92 stemmeberettigede tilstede.
    Dirigenterne gennemgår forretningsordenen og dagsordenen.
    Der er stillet et forslag mere end korpsrådet har indstillet fra Nordjyllands division, og korpsrådet trækker forslag 3 om at nedlægge korpset.
    Dagsordenen blev vedtaget.
    Dirigenterne orienterer om at afstemningen til både forslag og korpsrådsmedlemmer vil foregå skriftligt, ved simpelt flertal.

  • Lørdag kl. 10.15
    Christian Bylund holder andagt for os.

    Foto: Jacob Pihl

  • Lørdag kl. 10.13
    Man kan donere til førerstæneindsamlingen på mobilepay 39454 – skriv “FS-indsamling”.
  • Lørdag kl. 10.10
    Korpsrådsformand Inge Burmeister gennemgår programmet, samt praktiske informationer.
    Vi kører program nu indstil frokost kl. 12.00, og fortsætter derefter kl. 13.00
    Førerstævnesangen synges.
  • Lørdag kl. 10.05
    Førerstævnet erklæres åbent og der bydes velkommen til alle kredse som er repræsenteret, samt gæster fra Baptistkirken, Landsgildet og KFUM-Spejderne.
  • Lørdag kl. 10.00
    Førerstævnet bydes velkommen af spejderchef David Måge og vicespejderchef Tue Sandbæk.

    Foto: Jacob Pihl

    Foto: Jacob Pihl

  • Lørdag kl. 9.55
    Velkommen til Førerstævnets liveblog

Læs også

article Korpsnyt | Nyheder | Støt os | Økonomi | 15. maj 2025

Gaver Der Gavner

LÆS MERE
article Korpsnyt | Nyheder | 28. April 2025

Aftenåbent i Eventyrsport 6. maj kl. 18-20

LÆS MERE
article Førerstævne | Korpsnyt | Nyheder | 28. April 2025

Kandidat til posten som Spejderchef

LÆS MERE
article Førerstævne | Korpsnyt | Nyheder | 28. April 2025

Skal jeres kreds invitere til Førerstævne 2026?

LÆS MERE
danske

Information

E-mail: dbs@dbs.dk
Telefon: +45 98166250

Korpskontoret
Wagnersvej 33
2450 Kbhvn. SV

Information

  • Førerstævne 2025
  • Om os
  • Bliv spejder
  • Bliv frivillig
  • Kontakt
  • Øksedal

Projekter

  • YEGO
  • JOTI/JOTA
  • Find os

FØLG OS

  • facebook
  • instragram_icon
©2025 Danske Baptisters Spejderkorps | Design og udvikling af Memoo Webbureau - Hosted af Bo-we webbureau

Denne hjemmeside bruger cookies til at forbedre din oplevelse. Klik ok, hvis du acceptere dette? Helt okNej tak Læs mere
Cookiepolitik

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Altid aktiveret
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
GEM & ACCEPTÈR